

Україна зацікавлена не лише у продовженні, а й розширенні дії Ініціативи про безпечне транспортування зерна та продуктів харчування з портів у Чорному морі як географічно, так і щодо переліку експортної продукції, та, попри спроби Росії гальмувати роботу зернового коридору, проводить відповідну роботу в цьому напрямку. Про це заявив Надзвичайний та Повноважний Посол України в Туреччині Василь Боднар, передає «Укрінформ».
19 березня закінчується черговий термін дії угоди, зараз тривають консультації, щоб цю угоду, принаймні в такому ж обсязі, продовжити. Але в інтересах української сторони її не тільки продовжити, а також розширити географію портів, кількість товарів, які можуть бути вивезені, через цей коридор. Для нас, звичайно, важливий базовий елемент — це продовжити угоду, але також працюємо над її розширенням”, — сказав Боднар.
Дипломат припускає, що російська сторона буде намагатися використовувати всі методи впливу, щоб затягнути питання продовження цієї угоди або максимально виторгувати для себе умови щодо вивозу свого зерна і своїх товарів з їхньої території.
Насправді Росія вже ставить палиці в колеса, й цей процес проходу суден через Босфор і Дарданелли проходить із великим запізненням. Інспекції, яка російська сторона затягує, призводять до незначної кількості суден, які проходять інспекції”, — сказав Боднар.
Посол України в Туреччині вказує на те, що угоду Україна укладала з посередниками, тому дії Росії спрямовані, в першу чергу, проти них.
Насправді, у нас є чітка угода, яку ми уклали з посередниками, і з посередниками ми ведемо саме про це переговори, щоб угода, принаймні в такому обсязі як вона була підписана 22 липня 2022 року, була продовжена. А те, що російська сторона намагається там використовувати чи маніпулювати тим меморандумом, який вона підписувала з ООН, — це її відносини з ООН. І в даному випадку для нас це не має бути ключовим як для української сторони”, — сказав Боднар.
Напередодні в МЗС РФ заявили, що Росія готова продовжити дію Ініціативи про безпечне транспортування зерна та продуктів харчування з портів у Чорному морі лише на 60 днів.
Угода, укладена за посередництва ООН і Туреччини, має бути продовжена цього місяця. Україна раніше заявила, що для кращого перспективного планування домагатиметься продовження угоди на більш тривалий термін — до року, а також хотіла б, щоб до неї був включений порт Миколаїв.
Наприкінці липня 2022 року представники України, Туреччини та ООН підписали у Стамбулі Ініціативу щодо безпечного транспортування зерна та продуктів харчування з українських портів, яка покликана частково розблокувати українські морські порти Одеса, Чорноморськ і «Південний» для експорту зерна та добрив. Аналогічну угоду ООН та Туреччина підписали з Росією. Перше завантажене судно в рамках Ініціативи вийшло з Одеського порту 1 серпня.
На зустрічі у Стамбулі у листопаді погоджено продовження дії Ініціативи з безпечного транспортування агропродукції через Чорне море під егідою ООН ще на 120 днів — до середини березня 2023 року.
«Зернова ініціатива» дозволила розблокувати порти Великої Одеси, які до війни на 80% були воротами для агроекспорту, підтримати українських аграріїв, збільшити надходження валютної виручки в Україну, стабілізувати світові ціни на продовольство та запобігти суттєвому погіршенню гуманітарної ситуації в державах, які знаходяться на межі голоду, зокрема Ефіопії, Сомалі, Афганістану.
За даними ООН, зерновим коридором з українських портів станом на 13 березня експортовано 24,2 млн тонн агропродукції до країн Африки, Азії та Європи, у тому числі кукурудзи — 11,9 млн тонн, пшениці — 6,6 млн тонн, соняшникової олії — 1,2 млн тонн.