Рени Измаил Усть-Дунайск Белгород-Днестровский Ильичевск Одесса Южный Николаев Октябрьск Херсон Евпатория Севастополь Ялта Феодосия Керчь Бердянск Мариуполь Скадовск

Члены ассоциации

Корпоративные новости

Партнеры

Содружество

Официальные сайты

Поздравления

Погода
24°
переменная облачность
влажность: 53%
ветер: 4m/s ВСВ
Ш 24 • Д 24
24°
Вск
26°
Пон
28°
Втр
27°
Срд
28°
Чтв
image_pdfimage_print

Президенту Українського Союзу   промисловців і підприємців,   Голові Антикризової Ради громадських організацій України                   Кінаху А.К.

  Шановний Анатолію Кириловичу!

 Надаємо матеріали до уваги по результатам спільного розширеного засідання Антикризової Ради громадських організацій України та Правління УСПП 12 листопада 2021 р. на тему «Спільні дії влади та бізнесу: упередження ризиків для відновлення економіки у 2022 році» та спілкування з Урядом України у подальшому

Асоціація портів України — «Укрпорт» постійно «тримає руку на пульсі» проблемних питань у роботі підприємств – членів Асоціації (59 підприємств) і, в першу чергу, – морських портів України.

Обговорення цих питань із залученням провідних та найдосвідчених фахівців морської та суміжних галузей дає змогу Асоціації напрацьовувати та пропонувати на всі рівні влади в Україні пропозиції щодо вирішення проблем виключно з позиції державницьких інтересів.

  1. I. Асоціація «УКРПОРТ» в зверненнях на ім’я Президентів України, Прем’єр-Міністрів України, Голів Верховної Ради України та Міністрів інфраструктури України неодноразово піднімала питання щодо рішень, які приймаються відносно функціонування портів, податкової та дивідендної політики держави по морським портам – стратегічним підприємствам для України, через які проходять більша частка експортно-імпортних вантажопотоків зовнішньої торгівлі держави.

Особливе та, на переконання Асоціації «УКРПОРТ», політичне значення мають рішення, які приймаються в цей час державними органами щодо умов роботи морських торговельних портів Маріуполь та Бердянськ – у зв’язку з їх прифронтовим положенням, створеною державою-агресором вкрай напруженою обстановкою в акваторії Азовського моря, наявністю ситуаційних високих бізнес-ризиків для комерційних партнерів цих українських портів, які напряму негативно впливають на можливість ефективно функціонувати цим портам.

Нажаль, ані у відношенні всіх в цілому українських державних морських портів, ані у відношенні прифронтових портів Маріуполь та Бердянськ, органи влади не завжди прислухаються до звернень від Асоціації «УКРПОРТ» (читай – від морської галузевої спільноти).

Уряд в складних умовах, створених додатково пандемією COVID-19, продовжує проводити єдину для всіх державних портів жорстку фіскальну політику, вилучаючи сукупно більш ніж 60% зароблених ними доходів у вигляді податків та дивідендів, та практично, не залишаючи портам коштів не тільки на розвиток, але й на підтримання об’єктів портової стратегічної інфраструктури у регламентованому стані.

Щодо проблем маючих місце вже довгий час у роботі Маріупольського та Бердянського морських торговельних портів, для вирішення яких Асоціація неодноразово вже зверталась до влади, та в тому числі і до Президента України Зеленського В.О., то серед них треба відмітити такі основні:

1.1. Встановлений для усіх українських морських портів норматив відрахувань дивідендів у розмірі 80% має для Азовських портів значно більш руйнівне значення.

Порти Маріуполь та Бердянськ опинились в заручниках загальнополітичної ситуації, пов’язаної з усіма аспектами та наслідками агресії РФ на заході України та прямо впливаючої на обсяги вантажопотоків до/з портів. Це і перекриття (блокування) залізничних колій ОРДіЛО, і зріст вартості фрахту для суден, що прямують в порти Азовського моря,  втрата конкурентноздатності портів Маріуполь та Бердянськ в порівнянні з портами Чорноморського басейну, у тому числі з причин вибірковості типорозміру суден для проходу під Кримським мостом, і затримки, починаючи з 2018 року, торговельних суден, і неконкурентні тарифи «Укрзалізниці» на перевезення напрямком до станції Бердянськ та інш.

В цілому зниження максимальних показників обсягів переробки вантажів в період з 2013 до 2021 р.р. становить більш ніж два рази.

Зазначене не дає змоги підприємствам створювати достатні фінансові ресурси для забезпечення необхідного рівня підтримки та обслуговування об’єктів інфраструктури (не говорячи вже про будь-який розвиток).

В цих умовах вилучення державою 80% дивідендів з мінімальних доходів, що отримують порти, призведе в короткий термін до занепаду цих стратегічно важливих (опорних) для України підприємств.

Вплив вищезазначених факторів вже призвів до збитковості роботи державного підприємства «Бердянський морський торговельний порт» на протязі трьох останніх років, а також підприємство лишилось без обігових коштів для здійснення поточної господарської діяльності.

1.2. Постійно маюча місце проблема днопоглиблювальних робіт і підтримки паспортних глибин в акваторіях Маріупольського та Бердянського портів зумовлена наявністю для виконання цих обов’язкових та постійних для Азовського моря функцій тільки одного спеціалізованого судна «Meotida».

Продуктивність цього земснаряду складає біля 600 тис. куб. м на рік, що є недостатнім, оскільки обсяг щорічного замулення тільки Маріупольського порту становить понад 950 тис. куб. м.

Виконані в останній рік Адміністрацією морських портів України роботи в порту Бердянськ дали змогу довести глибини в акваторії порту у теперішній час до нормативних, але в той-же час в порту Маріуполь падіння глибини каналу сталось до 8,4 м при проектній 9,15м.

Таке латання «тришкіного кафтану» в цьому питанні задає багатомільйонних збитків портам та державі.

1.3. Азовське море — найменше по глибині море в світі. Вода Азовського моря містить в три рази менше солі, ніж Світовий океан в середньому. Море легко замерзає, виникає потреба у проведенні льодових компаній. Льодові кампанії в Азовському морі завжди забезпечувалися криголамами. На сьогоднішній день, для портів Маріуполь та Бердянськ залишився єдиний криголам «Капітан Бєлоусов», який працює вже 67 років (був збудований у 1954 році).

Вік судна, його фізичний стан, відсутність необхідних запчастин, складна експлуатація криголама створюють великі реальні ризики в питанні щодо  забезпечення безпеки судноплавства на Азовському морі в зимовий період.

Згідно з Кодексом торговельного мореплавства України та Законом України «Про морські порти України» криголами входять до переліку об’єктів портової інфраструктури, які призначені для забезпечення безпеки мореплавства на підходах і безпосередньо в акваторії морського порту.

Відповідно вже багато років гострим та необхідним є питання придбання нового криголама для Азовського регіону.

Можливість використання додаткового криголаму як багатоцільового судна протягом року, окрім зимового періоду, для виконання функцій з пошуку і рятування на морі та забезпечення безпеки судноплавства в Чорноморсько-Азовському басейні дозволить знизити витрати на утримання криголамів та собівартості послуг. Це, у свою чергу, буде позитивно впливати на залучення додаткових вантажопотоків і сприятиме розвитку судноплавства та портів у Азовському морі.

На підставі вищевикладеного вважаємо за доцільне підняти питання перед Кабінетом Міністрів України про задіяння системних заходів (Програм), щодо цільової адресної підтримки українських морських портів на Азовському морі, які функціонують в особливих прифронтових умовах, та яким з боку держави повинна бути надана можлива всіляка допомога.

Серед заходів, які вже неодноразово та на протязі багатьох років згідно з пропозиціями Асоціації «УКРПОРТ» пропонується задіяти в «Програмі…» по портах Маріуполь та Бердянськ, вважаємо необхідним зазначити такі основні:

  1. Встановити «0» норматив відрахувань дивідендів для портів Азовського моря на період до стабілізації військово-політичної та економічної ситуації на заході України.
  2. Прийняти рішення щодо джерел цільового фінансування придбання додатково для роботи в акваторії Азовського моря криголама та спеціалізованого плавзасобу для днопоглиблювання (наприклад, за рахунок зменшення вилучення дивідендів з ДП «Адміністрація морських портів України»).
  3. Проробити з національними професійними об’єднаннями промисловців та підприємців, а також міжнародними структурами – партнерами питання можливого залучення додаткових вантажопотоків через порти Азовського моря.

та інші.

Сподіваємось на розуміння з приводу викладеного та підтримку пропозицій морської спільноти України.

  1. II. У зв’язку з пандемією Covid – 19, вперше за останні більш ніж 1,5 роки Асоціація «Укрпорт» провела 25 червня 2021 року в м. Одеса у форматі «живого спілкування» розширене засідання Ради Асоціації «Укрпорт».

В роботі розширеного засідання Ради «Укрпорту» взяли участь заступник Міністра інфраструктури- куратор морської галузі, члени Ради, народні депутати України, представники керівництва Одеської області, міста Одеса, керівники та фахівці державних та приватних підприємств морського та річкового транспорту, портів України — членів «Укрпорту», представники УСПП — всього 63 чоловіка.

2.1. Особливо важливими та актуальними для розвитку галузі учасниками засідання були визнані такі питання:

— виведення коштів портових суднових зборів з під оподаткування;

— зменшення до рівня 30-50% нормативу відрахувань дивідендів для держпідприємств портової діяльності (зараз він становить 80%);

— наведення порядку та викорінення корупції в сфері навчання, дипломування та сертифікації моряків в Україні;

— підготовка та поважне ставлення до професійних керівних кадрів, що працюють на підприємствах галузі (позбавлення статусу «Виконуючий обов’язки»;

— обов’язковість комплексних економічних обґрунтувань та необхідність приймання рішень по кожному окремому об’єкту інфраструктури морського транспорту та портів України при передачі їх в оренду, концесію чи на приватизацію виключно виходячи з досягнення економічних та політичних інтересів держави Україна;

— підвищення ефективності, професіоналізму та відповідальності органів управління морської галузі за результати її діяльності;

— та інш.

Всі учасники засідання висловили підтримку Асоціацією портів України «Укрпорт» та галузевою спільнотою планів нового керівництва галузі з питань вдосконалення управління, внесення змін до Законодавчих Актів та нормативних галузевих документів, регламентуючих діяльність галузі, спрощуючих виробничу та комерційну роботу підприємств усіх форм власності, державно-приватне партнерство в портовому секторі морського транспорту, різноманітність форм та принципів взаємодії органів управління та бізнесу.

2.2. З питання концесії та приватизації українських портів, які вже набирають обертів в Україні було заслухано інформацію представників стивідорної компанії «Ольвія», морського торговельного порту Херсон та морського торговельного порту «Чорноморськ» про плани та стан реалізації концесіонних проектів в цих портах, а також виступи багатьох інших фахівців морської галузі.

Члени Ради «Укрпорту», запрошені фахівці галузі та керівники місцевих органів управління у своїх виступах  цілком підтримали позицію Асоціації «Укрпорт», яку вона вже неодноразово декларувала в зверненнях до Президента України, Верховної Ради, Уряду та Міністра інфраструктури – рішення про передачу того чи іншого конкретного об’єкту інфраструктури галузі в концесію чи на приватизацію повинні бути обґрунтовані та мати головну мету – виключно інтереси Держави України в політичній та економічній сферах, а не інтереси окремих бізнес-структур.

Приймаючи до уваги, що концесія та приватизація в портовій сфері є широко розповсюдженими у розвинутих країнах світу формами державно-приватного партнерства, в Україні використання цих механізмів треба освоювати обережно – не створюючи ризиків втрати інтересів Держави. З приводу цього Асоціація «Укрпорт» раніше вже висловлювалась щодо незрозумілої позиції попереднього керівника Мінінфраструктури по першочергової передачі в концесію устьових (Дніпровських та Дунайських) портів та окремих об’єктів (стратегічного паромного комплексу в т.ч.) в порту Чорноморськ. Є ще багато і інших питань з приводу реалізації вже підписаних Україною концесійних договорів (умови яких морській громадськості не повністю відомі), а також плануємих.

III. Наведені вище матеріали Асоціації «Укрпорт» по конкретним підприємствам морської галузі тільки частково відображають значно більший обсяг проблемних питань, які мають місце в функціонуванні портової галузі України.

Крім означених вище портів, по портахфлагманах України Одесі, Південному, Чорноморську, Миколаєву, Ізмаїлу та інш. Програмою діяльності Уряду на наступний та послідуючі роки повинні бути передбачені рішення та дії, які приберуть перешкоди, що штучно створені та зберігаються досі державою з неефективного опікування державного сектору економіки України та які розкриють потужний потенціал цих підприємств в умовах справедливої конкуренції з всіма видами та формами власності бізнесу в Україні.

Бажаємо успіхів в роботі УСПП.

Готові до співпраці по всім напрямам нашої спільної партнерської діяльності.

 

 

З повагою,

 

 

Президент Асоціації

портів України «УКРПОРТ»                                                    Ю.Б.Крук


Дни рождения

АКТУАЛЬНО

Официально

Позиция

Объявления

Календарь

Июль 2022
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Вс
« Июн    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Архивы

Кто онлайн

16 посетителей онлайн
0 гостей, 16 bots, 0 зарегистрированных