

Середньодобовий обсяг морського експорту російської сирої нафти з 29 жовтня по 4 листопада 2022 року збільшився проти попереднього тижневого періоду на 15% — до 3,6 млн барелів. Про це повідомляє Bloomberg.
Минулого тижня російські морські постачання сирої нафти підскочили до п’ятимісячного максимуму, оскільки суднам, які залишають балтійські та арктичні порти, не вистачає часу, щоб дістатися ключових пунктів призначення до того, як почнуть діяти санкції Євросоюзу», — зазначає агентство.
Зростання обсягів може відображати спробу доставити нафтові вантажі до того, як санкції ЄС перешкодять суднам блоку перевозити російську нафту та заборонять надання страхових та інших послуг флоту решти світу.
Морський експорт російської нафти з чотирьох експортних регіонів
Інфографіка: bloomberg.com
Загалом протягом звітного тижня російські морські нафтові порти і термінали завантажили 34 танкерів проти 30 попереднього тижня. Розподіл відправлених танкерів за портами чотирьох експортних регіонів:
Балтійський регіон:
Тихоокеанський регіон:
Чорноморський регіон:
Арктичний регіон:
Сумарний обсяг відвантаженої нафти звітного тижневого періоду становив 25,2 млн барелів проти 21,9 млн барелів тижнем раніше.
Надходження від експортного мита звітного тижня зросли проти попереднього тижня на $16,2 млн — до $149,1 млн. Ставка мита у листопаді становить $5,83 за барель, що є найнижчим рівнем із січня 2021 року. При цьому дисконт марки Urals до Brent протягом останнього розрахункового періоду, який тривав з 15 вересня по 14 жовтня, становив близько $25,5 за барель.
Судна, що перевозять російську нафту, стають більш обережними щодо пунктів призначення. Набагато більше суден залишають російські порти, не сигналізуючи про кінцевий порт розвантаження. Зокрема, значно зросла кількість суден, які вказують наступним пунктом призначення Порт-Саїд або Суецький канал. Це супроводжується зменшенням числа танкерів, які сигналізують, що прямують до Індії. Ймовірно, більша частина цих суден почне вказувати індійські порти, коли вони пройдуть через канал. Деякі із цих танкерів прямують до Китаю, інші час від часу потрапляють до ОАЕ чи Шрі-Ланки.
Танкери, які зараз завантажуються в Приморську чи Усть-Лузі, навряд чи досягнуть розвантажувальних терміналів у Китаї чи Індії до того, як почне діяти заборона ЄС. Вантаж нафти з арктичного порту Мурманськ, що прямував до Китаю через Північний морський шлях уздовж арктичного узбережжя Росії, пройшов Берингову протоку на вихідних. Проте навряд чи цей маршрут стане основним через відсутність відповідних суден і неможливість його використання протягом кількох зимових місяців.
Вантажі з російських тихоокеанських портів доставляються лише за кілька днів, щоб досягти китайських імпортних терміналів, так само коротким є рейс із Новоросійска до Туреччини. Натомість постачання до Індії з усіх російських експортних терміналів займають кілька тижнів, що підвищує ризик потрапити під санкції до того, як вантажі прибудуть.
Велика Британія наслідувала приклад ЄС і заборонила своїм компаніям надавати страхування та інші послуги суднам, що перевозять російську сиру нафту, якщо вантаж не купується за ціною, нижчою за рівень, встановлений коаліцією G7 і Австралії. Ця міра, як і заборона ЄС, набуде чинності 5 грудня.
Середньодобовий обсяг морського експорту російської сирої нафти з 22 по 28 жовтня 2022 року збільшився проти попереднього тижневого періоду на 9,4% — до 3,13 млн барелів. Російські нафтові порти і термінали завантажили 30 танкерів проти 28 попереднього тижня.