Рени Измаил Усть-Дунайск Белгород-Днестровский Ильичевск Одесса Южный Николаев Октябрьск Херсон Евпатория Севастополь Ялта Феодосия Керчь Бердянск Мариуполь Скадовск

Члены ассоциации

Корпоративные новости

Партнеры

Содружество

Официальные сайты

Поздравления

Погода
23°
облачно с прояснениями
влажность: 69%
ветер: 2m/s ЗЮЗ
Ш 23 • Д 23
26°
Срд
27°
Чтв
29°
Птн
27°
Сбб
26°
Вск
image_pdfimage_print

Минулого року через порти Чорноморсько-Азовського басейну було перевезено 558,3 млн тонн вантажів, що на 1,1% більше, ніж у 2020-му. У десятці лідерів рейтингу чотири українські порти: «Південний», Миколаївський, Чорноморський та Одеський

Майбутнє морських перевезень у Чорноморсько-Азовському басейні сьогодні не візьметься передбачити ніхто. І справа не лише в агресії росії та в усьому із цим пов’язаному — блокаді та захопленні українських портів, мінній небезпеці, руйнуванні портової інфраструктури тощо. Це радше можна віднести до чинників короткострокової перспективи. А в середньо- та довгостроковій основну роль відіграватимуть зовсім інші обставини.

Перша з них — санкції щодо країни-агресора. Наприклад, якщо подивитися на динаміку перевалки російських портів у січні-квітні, вона становила +0,1% рік до року — всього в портах за цей період було перевалено 82 млн тонн вантажів. Але з цих 82 мільйонів більш ніж половина (46,8 млн тонн) припадає на наливні вантажі — а до кінця цього року ЄС (і не лише) планує повністю відмовитися від російської нафти та нафтопродуктів, що перевозяться танкерами. Відповідно, обсяг перевалки цих вантажів (і всього товарообігу російських портів) буде іншим — навіть з урахуванням того, що нафта все одно знаходитиме свого покупця (і того факту, що через російські порти відвантажується не лише російська нафта).

Друга обставина — наслідки війни. Нині мало хто сумнівається у перемозі України, але формат цієї перемоги передбачити важко. Коли буде відкрито Азов? Як працюватимуть порти звільненого Криму? Чи повернуться у російські порти провідні контейнерні лінії — хоча б із постачанням гуманітарних вантажів? Від відповіді на ці запитання і залежить те, як виглядатиме морська торгівля в регіоні.

Ну а поки що варто зафіксувати підсумки минулого, останнього відносно спокійного року.

2021-й: темпи зростання

За підсумками 2021 року обсяги вантажопотоків через морські порти Чорноморсько-Азовського регіону знову почали зростати і вже наблизилися до рівня 2019 року, тобто обсягів періоду до початку пандемії. Сумарний вантажообіг портів регіону минулого року зріс на 1,1% — до 558,3 млн тонн.

У представленому рейтингу морських портів країн Чорноморсько-Азовського басейну враховано всі порти регіону (як торговельні, так і рибні), обсяги вантажопереробки яких за підсумками 2021 року перевищили 500 тис. тонн. У семи країнах цього регіону таких портів налічується 36. Портів стало на один менше, ніж роком раніше. З рейтингу вибув Керченський порт, розташований в анексованому рф Криму, обсяги перевалки якого скоротилися на 85%, до 240 тис. тонн.

Варто зазначити, що у рейтингу раніше ми завжди виділяли кримські порти в окрему категорію портів, які внаслідок анексії Криму росією у березні 2014 року залишилися на окупованій території. Загалом кримських морських портів сім: Керченський торговельний та рибний, Севастопольський торговельний та рибний, Євпаторійський, Феодосійський та Ялтинський. І з моменту анексії Криму дані про переробку вантажів у цих портах російська статистика вже почала включати до загальних показників роботи російських портів.

Але за останні вісім років переробка в кримських портах настільки впала, що цього року до нашого рейтингу не увійшов жоден із семи. Тобто жоден з них не досяг переробки у 500 тис. тонн. Нагадаємо, що у 2013 році загальний вантажообіг портів Криму становив 13,9 млн тонн, у 2017-му — 11,5 млн тонн, а за підсумками 2021 року впав до 971,9 тис. тонн (дані асоціації морських портів рф). Перевалка вантажів у порту Керч становила 238,1 тис. тонн (-84,6%), Севастополь — 337,2 тис. тонн (-20,9%), Феодосія — 204,1 тис. тонн (-14,7%). Загальний показник переробки кримських портів не досяг навіть 1 млн тонн.

Рейтинг морських портів Чорноморсько-Азовського регіону очолює Новоросійськ. Він є єдиним портом-стомільйонником серед чорноморських портів та переробляє чверть всього вантажного потоку в регіоні. Новоросійськ — найбільший порт в росії та третій порт в Європі після Роттердама та Антверпена. Друге місце у рейтингу знову в Констанци, а порт «Південний», який роком раніше випередив Констанцу, за результатами 2021 року опинився на третьому місці. У десятці лідерів перебувають ще три українські порти — Миколаївський, «Чорноморськ» та Одеський.

За кількістю стивідорних компаній, що ведуть перевалку в чорноморських портах, лідирує Миколаївський порт. Так, якщо в Новоросійському порту таких стивідорних компаній, що переробляють вантажі, у 2021 році налічувалося 7, то в Миколаївському — 23. Це найбільша кількість серед усіх портів регіону. Загалом, у 36 морських портах регіону, що мають річний вантажообіг у 500 тис. тонн і більше, працювало близько двох сотень стивідорних компаній.

Вантажообіг морських портів (з обсягами понад 500 тис. тонн) усіх країн
Чорноморсько-Азовського басейну у 2020-2021 рр., млн тонн

№ п/п 2021 № п/п 2020 Порти 2021 рік 2020 рік Динаміка, млн тонн % до 2020 року Кількість портових операторів Частка на ринку, %
1 1 Новоросійський порт (рф) 142,8 141,8 1,0 100,7 7 25,6
2 3 Констанца (Румунія)* 67,5 60,4 7,1 111,8 н.д. 12,1
3 2 «Південний» МП (Україна) 53,5 61,7 -8,2 86,7 15 9,6
4 8 Тамань (РФ) 35,8 22,0 13,8 162,7 4 6,4
5 4 Миколаївський МП (Україна) 29,9 30,1 -0,2 99,1 23 5,4
6 6 «Чорноморські* МП (Україна) 25,6 23,9 1,7 107,3 18 4,6
7 5 Туапсинський порт (рф) 24,7 26,8 -2,1 92,2 5 4,4
8 7 Одеський МП (Україна) 22,6 23,4 -0,8 96,6 14 4,0
9 9 Кавказ порт (рф) 17,1 21,9 -4,8 78,1 13 3,1
10 10 Ростовський-на-Дону (рф) 15,6 17,8 -2,2 87,6 12 2,8
11 11 Бургас (Болгарія)*** 15,4 16,2 -0,8 95,1 н.д. 2,8
12 12 Самсун Порт (Турція) 13,2 13,0 0,2 101,5 н.д. 2,4
13 14 Ерегли (Ердемір), (Турція) 11,5 10,7 0,8 107,5 н.д. 2,1
14 13 Зонгулдак (Турція) 10,4 11,4 -1 91,2 н.д. 1,9
15 15 Азовський порт (рф) 8,5 8,3 0,2 102,4 13 1,5
16 17 Маріупольский МП (Україна) 6,9 7,0 -0,1 97,7 2 1,2
17 18 Варна (Болгарія)*** 6,2 6,7 -0,5 92,5 6 1,1
18 16 Поті (Грузія) 6,0 7,4 -1,4 81,1 1 1,1
19 21 «Ольвія» СМП (Україна) 5,1 3,9 1,2 131,6 3 0,9
20 19 Супса (Грузія) 4,4 4,2 0,2 104,8 1 0,8
21 20 Єйськ (рф) 4,3 4,2 0,1 102,4 5 0,8
22 22 Темрюк (рф) 4,2 3,8 0,4 110,5 5 0,8
23 24 Ізмаїльський МП (Україна) 4,1 3,2 0,9 125,5 6 0,7
24 23 Батумі (Грузія) 3,5 3,5 0 100,0 3 0,6
25 25 Таганрог (рф) 2,9 2,9 0 100,0 4 0,5
26 26 Херсонський МП (Україна) 2,6 2,8 -0,2 92,2 9 0,5
27 27 Трабзон (Турція) 2,3 2,3 0 100,0 н.д. 0,4
28 31 Карасу (Турція) 2,0 1,4 0,6 142,9 н.д. 0,4
29 29 Кулеві (Грузія) 1,8 1,7 0,1 105,9 1 0,3
30 28 Бердянський МП (Україна) 1,6 2,2 -0,6 75,4 7 0,3
31 33 Джурджулешти (Молдова) 1,4 0,93 0,47 150,5 1 0,3
32 36 Ренійський МП (Україна) 1,4 0,79 0,61 174,3 11 0,3
33 32 Уньє (Турція) 1,1 1,3 -0,2 84,6 н.д. 0,2
34 35 Гіресун (Турція) 1,1 0,82 0,28 134,1 н.д. 0,2
35 34 Хопа (Турція) 0,66 0,93 -0,27 71,0 н.д. 0,1
36 37 Різе (Турція) 0,64 0,65 -0,01 98,5 н.д. 0,1
ВСЬОГО 558,3 552,02 6,28 101,1 189 100.0

* Констанца з Мідією та Мангалією
** З урахуванням рибних портів
*** Експертна оцінка
За даними Адміністрацій портів

Країни регіону та п’ятірка лідерів

Сумарний вантажообіг портів семи країн Чорноморсько-Азовського басейну 2021 року зріс на 6,3 млн тонн і становив 558,3 млн тонн. Першою п’ятіркою портів-лідерів регіону переробляється 59% усього вантажопотоку регіону. Огляд країн ми розташували залежно від темпів зростання вантажопотоків у кожній з чорноморських країн.

Молдова

Найбільше зростання вантажопотоку продемонструвала Молдова. У рейтингу вона представлена одним портом — Міжнародний вільний порт Джурджулешти, де перевалка

зросла на 50,5%. Генеральним інвестором та оператором порту з 2005 року є голландська компанія Danube Logistics SRL.

2021 року порт установив черговий рекорд перевалки вантажів, переробивши 1,4 млн тонн, тим самим перевищивши свій попередній максимальний результат 2019 року на 30%. Порт спеціалізується на експорті зерна, олії, а також імпорті вугілля та нафтопродуктів. Перевалка наливних вантажів, включно з нафтопродуктами та олією, зросла на 61%. Збільшенню перевалки на 49% сухих вантажів сприяло зростання попиту на імпорт жорстви для дорожньо-будівельних робіт, а також відновлення експорту зернових вантажів.

Топ-10 найбільших морських портів Чорноморсько-Азовського басейну у 2021 році, млн тонн

Румунія

До п’ятірки провідних портів Чорноморсько-Азовського регіону входить порт Констанца — 2-ге місце у рейтингу.

У рейтингу країн Чорноморсько-Азовського басейну Румунія представлена портом Констанца. Для Констанци 2021-й також був роком рекордів. Загальний вантажообіг становив 67,5 млн тонн, збільшившись на 11,8% у порівнянні з 2020 роком. До цього максимальні показники в порту було зареєстровано у 2019 році — 66,6 млн тонн.

Констанца залишається одним із найбільших зернових та контейнерних хабів Чорномор’я та посідає друге місце у рейтингу Чорноморсько-Азовського басейну. У загальному обсязі перевезень найбільша частка (37,3%) припадає на зернові, потім іде сира нафта — 10%, нафтопродукти — 8,1%, залізна руда та брухт — 7,1%, добрива — 6,1% та тверде мінеральне паливо — 5,1%.

У 2021 році вантажообіг зернових сягнув 25,17 млн тонн, що стало абсолютним рекордом вантажопотоку зерна в порту. Що ж до контейнерів, їхній потік скоротився до 631 964 TEU, причому найбільше падіння торкнулося транзиту.

росія

До п’ятірки провідних портів Чорноморсько-Азовського регіону входять:

  • порт Новоросійськ — лідер рейтингу,
  • порт Тамань — 4-те місце у рейтингу.

Позитивних показників досягли й порти росії. Сумарний вантажообіг портів регіону зріс на 2,6%, до 255,9 млн тонн. Загалом російських портів з обсягом, що перевищує 500 тис. тонн, у Чорноморсько-Азовському басейні налічується дев’ять, і обробляють вони близько половини всього вантажопотоку регіону. Перевалка сухих вантажів у портах зросла на 2,4%, наливних — на 1,4%. Зростання перевалки головним чином було забезпечене за рахунок нарощування потоків вугілля, контейнерів та міндобрив.

Найбільший у росії порт Новоросійськ, переробивши 2021 року 142,8 млн тонн, посів лідерську позицію нашого рейтингу. Обсяги перевалки порту більш ніж удвічі перевищують вантажообіг румунської Констанци, яка посідає друге місце рейтингу.

До першої десятки найбільших портів регіону увійшли також Тамань (4 місце) і Туапсинський порт (7 місце). Порт Кавказ (17,1 млн тонн, -21,9%) та Ростов-на-Дону (15,6 млн тонн, -12,4%), попри значне падіння вантажопотоків, утрималися на своїх позиціях рейтингу — 9-му та 10-му місцях відповідно.

До того ж порт Тамань показав другий високий результат темпів зростання в Чорноморському регіоні. Вантажопотік тут зріс на 62,7%, до рекордних для порту 35,8 млн тонн. Перевалка навалочних вантажів збільшилася у 2,3 раза, нафтопродуктів — на 12%. Істотний приріст забезпечив вугільний потік, що помітно зріс із виходом Таманського термінала навалочних вантажів на проєктну потужність. Хороший результат в азовському порту Темрюк, який наростив обсяги на 10,5%, до 4,2 млн тонн. Тут у жовтні 2021 року було введено в експлуатацію термінал з перевантаження нафтопродуктів, на двох причалах якого можуть оброблятися судна завдовжки 140,8 м, завширшки 17 м та осадкою до 4,6 м. Проєктна потужність першої черги будівництва термінала становить 2,1 млн тонн, а за повного розвитку у 2025 році — до 12 млн тонн.

Україна

До п’ятірки провідних портів Чорноморсько-Азовського регіону входять:

  • порт «Південний» — 3-тє місце у рейтингу,
  • Миколаївський порт — 5-те місце у рейтингу.

Майже третина всього вантажного потоку Чорноморсько-Азовського регіону обробляється в українських портах. 2021 року континентальні порти України, які перевищили позначку в 500 тис. тонн, переробили 153,3 млн тонн вантажів, що на 3,6% менше, ніж 2020 року. З 13 українських морських портів до таблиці рейтингу увійшли 10, причому 4 порти потрапили до першої десятки.

Ключовими вантажами в портах України є хлібні та руди, на частку яких припадає близько 60% всього вантажообігу. Загалом перша п’ятірка вантажів (хлібні, руда, чорні метали, контейнери та олія) забезпечує близько 80% всього вантажопотоку в українських портах.

Лідер перевалки в Україні — глибоководний порт «Південний» з обсягом 53,5 млн тонн — посідає в рейтингу регіону 3-тє місце. Його частка у загальному чорноморському вантажообігу становить 9,6%. Основу вантажообігу порту становить продукція гірничопромислового та агропромислового комплексів: руда — 29,1 млн тонн, хлібні — 9,7 млн тонн, та контейнери — 3,090 млн тонн.

З часткою 5,4% у загальному вантажопотоку та обсягом переробки 29,9 млн тонн на 5-му місці в рейтингу перебуває Миколаївський порт. Порт «Чорноморськ», переробивши 25,6 млн тонн, посів 6-те місце, Одеський порт з обсягом 22,6 млн тонн на 8-му місці.

Позитивних результатів за підсумками 2021 року досягли лише 4 українські порти — Ренійський (+74,3%), «Ольвія» (+31,6%), Ізмаїльський (+25,5%) та «Чорноморськ» (+7,3%). Найпомітніше зростання в Ренійському порту, якого вдалося досягти завдяки збільшенню у 2,3 раза перевалки зернових вантажів. Це найвищий результат темпів зростання серед усіх портів регіону. Три українські порти — Білгород-Дністровський, Усть-Дунайський та Скадовський — не досягли позначки переробки вантажів у 500 тис. тонн і не увійшли до рейтингу.

Вантажообіг морських портів Чорноморсько-Азовського басейну (з обсягами понад 500 тис. тонн) країнами в 2020-2021 рр., млн тонн

Частки стран у вантажообігу морських портів Чорноморсько-Азовського басейну (с обсягами понад 500 тис. тонн) у 2021 році

* Без Б.-Дністровського, Скадовського
та Усть-Дунайського морських портів

Туреччина

До рейтингу портів Чорноморсько-Азовського регіону увійшли дев’ять турецьких портів, до того ж п’ять із них — з позитивними показниками зростання перевалки. У сукупності всі турецькі чорноморські порти переробили 42,9 млн тонн вантажів (+0,9%). Найбільші з них — Самсун (13,2 млн тонн, +1,5%), Зонгулдак (10,4 млн тонн, -8,8%) та Ереглі (11,5 млн тонн, +7,5%).

Особливо слід зазначити порт Карасу, зовсім нещодавно збудований (на початку 2017 року), який рік у рік нарощує вантажопотік. 2021 року зростання перевалки в порту досягло 43% — це четверте місце за темпами зростання серед портів регіону. Потужності Карасу, який розташований за кілька десятків кілометрів на захід від протоки Босфор, поки що невеликі — 6 млн тонн генеральних та навалочних вантажів, 150 тис. TEU та понад 110 тис. одиниць автотранспортних засобів на рік. Порт примітний тим, що саме до нього 2019 року перейшли всі українські паромні лінії напрямком до Туреччини, які раніше заходили до порту Хайдар-Паша.

Грузія

Усі чотири грузинських порти увійшли до рейтингу Чорноморсько-Азовського регіону — Поті, Батумі, Супса та Кулеві. З них лише Поті — найбільший порт

Грузії — знизив показники, решта, навпаки, наростили перевалку. Вантажообіг у Поті 2021 року знизився на 8,9%. У порту триває реалізація проєкту нового терміналу, який розміститься на території 25 га, з глибинами біля причалів до 12 м, що дозволить приймати судна вантажопідйомністю до 50 тис. тонн. Наразі максимальні глибини порту Поті становлять лише 8,4 м. З введенням нового терміналу в найближчі кілька років потужність порту буде збільшена з 20 млн тонн до 50 млн тонн на рік. Порти Поті та Батумі спеціалізуються в основному на перевалці навалочних та генеральних вантажів.

Два інші порти — Супса та Кулеві, що спеціалізуються лише на транспортуванні нафти та нафтопродуктів Каспійського регіону, продовжують нарощувати перевалку. Причому перевалочна здатність нафти порту Кулеві становить 10 млн тонн на рік, але порт не завантажений навіть на 20%. Саме в порту Кулеві розташований нафтовий термінал азербайджанської компанії SOCAR, яка інвестує в економіку Грузії з 2006 року.

Болгарія

На болгарські порти Бургас і Варна припадає лише 4% всього вантажопотоку Чорноморсько-Азовського регіону. Обидва порти 2021 року незначно скоротили переробку вантажів. У сумі їхні обсяги становили 21,6 млн тонн, що на 5,7%, менше ніж роком раніше.

 


Дни рождения

АКТУАЛЬНО

Официально

Позиция

Объявления

Календарь

Август 2022
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Вс
« Июл    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Архивы

Кто онлайн

12 посетителей онлайн
3 гостей, 9 bots, 0 зарегистрированных