Трафік зерновим коридором сповільнився після поновлення роботи російських інспекторів


Повноцінну роботу Чорноморської зернової ініціативи стримує повільна робота російських інспекторів у Спільному координаційному центрі (СКЦ), які поновили участь у перевірках суден на початку листопада. Про це розповів заступник міністра інфраструктури Юрій Васьков в інтерв’ю LIGA.net.

Коли 30-31 жовтня Туреччина та ООН здійснювали самостійну інспекцію — в один день вони пропустили 46 суден, в інший — 39», — повідомив Васьков.

За його словами, 2 листопада інспекції здійснювалися без участі Росії. Вихід суден за пропозицією ООН та Туреччини перенесли з 2 на 3 листопада, оскільки тривали активні перемовини між Туреччиною та Росією щодо повернення останньої до ініціативи.

Сьогодні ми повернулися до тих самих проблем (…) Спільні інспекції поновились. Всі чотири сторони беруть участь в інспекції. Але їх заплановано зараз в середньому тільки 12 на день, з яких фактично завершується вісім-дев’ять. Водночас необхідність – 25-30 на добу (…) Ми продовжуємо спілкуватись із партнерами про збільшення кількості інспекцій», — зазначив Васьков.

Як розповів замміністра, впродовж жовтня представники Росії у СКЦ організували свою роботу так, що кількість інспекцій на добу, які повинні робити усі чотири сторони-учасниці, скоротилася до семи-дев’яти. У результаті виникла ситуація, коли черга становила 210 суден, з яких половина суден очікувала на вихід, інша — на вхід.

За його словами, черги на інспекцію спричинили зростання вартості українського продовольства, а країни, для яких це збіжжя питання продовольчої безпеки, не могли його отримати вчасно.

Після заяви РФ наші партнери та власне весь цивілізований світ відреагували та своїм авторитетом змусили РФ повернутися. Навіть після декларації, що РФ повертається, світові ціни на зерно та кукурудзу на біржах миттєво впали, що ще раз свідчить про вкрай важливе значення українського збіжжя», — зауважив Васьков.

Як повідомив замміністра, за три місяці роботи зернового коридору з портів Великої Одеси було відвантажено 10,1 млн тонн агропродукції, при цьому у жовтні відправлено 4,2 млн тонн.

Якби інспекції працювали без затримок — було би щонайменше 6 млн тонн за місяць — це реальний показник, який може давати коридор», — додав Васьков.

Наприкінці липня представники України, Туреччини та ООН підписали у Стамбулі Ініціативу щодо безпечного транспортування зерна та продуктів харчування з українських портів, яка покликана частково розблокувати українські морські порти Одеса, Чорноморськ і «Південний» для експорту зерна та добрив. Аналогічну угоду ООН та Туреччина підписали з Росією. Угоди діятимуть протягом трьох місяців із можливістю продовження.

Перше завантажене судно в рамках Ініціативи вийшло з Одеського порту 1 серпня. Перше судно під завантаження зайшло до порту Чорноморськ 7 серпня і залишило порт 13 серпня.

Наприкінці жовтня Росія заявила про односторонній вихід із зернової ініціативи, однак згодом рух зерновим коридором відновився без участі російської сторони.