

Спільний координаційний центр (СКЦ) у Стамбулі відновив інспекції суден, які виконують рейси відповідно до Ініціативи щодо безпечного транспортування зерна та продуктів харчування з портів Чорному морі, повідомляє «Інтерфакс-Україна».
Відповідна інформація раніше стала відома турецьким ЗМІ від Міноборони Туреччини.
Також у турецькому Міноборони підтвердили, що 10-11 травня Туреччина, РФ, Україна та ООН проведуть переговори щодо «зернової угоди». До програми переговорів включено багатосторонні та двосторонні зустрічі.
Окремо обговорюватиметься питання безпечного повернення торгових суден Туреччини та їхніх команд, які заблоковані в портах України після початку повномасштабного російського вторгнення.
В ООН раніше повідомляли, що в неділю і понеділок інспекцій суден не було.
Напередодні Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури поінформувало, що представники Росії у Спільному координаційному центрі у Стамбулі заблокували реєстрацію та проведення інспекцій суден, які виконують рейси до українських портів у Чорному морі в межах Ініціативи щодо безпечного транспортування зерна та продуктів харчування.
Раніше заступник речника генерального секретаря ООН Фархан Хак повідомив, що учасники технічних переговорів щодо Чорноморської зернової ініціативи, що відбулися у Стамбулі у п’ятницю, 5 травня, не змогли досягти угоди про допуск нових суден для транспортування збіжжя з України.
Росія погрожує вийти із зернової ініціативи з 18 травня — на половині стандартного чотиримісячного терміну дії угоди — якщо не будуть виконані її вимоги. У квітні її представники у СКЦ неодноразово створювали перешкоди для реєстрації суден у зерновій ініціативі та відмовилися працювати за планами українських портів. Це скоротило включення нових суден у зерновий коридор.
17 березня було погоджено продовження дії Ініціативи з безпечного транспортування агропродукції через Чорне море під егідою ООН ще на 120 днів — до середини липня 2023 року. Водночас, російська сторона наполягає, що з її боку угоду продовжено лише на 60 днів.
Наприкінці липня представники України, Туреччини та ООН підписали у Стамбулі Ініціативу щодо безпечного транспортування зерна та продуктів харчування з українських портів, яка покликана частково розблокувати українські морські порти Одеса, Чорноморськ і «Південний» для експорту зерна та добрив. Аналогічну угоду ООН та Туреччина підписали з Росією. Перше завантажене судно в рамках Ініціативи вийшло з Одеського порту 1 серпня.
«Зернова ініціатива» дозволила розблокувати порти Великої Одеси, які до війни на 80% були воротами для агроекспорту, підтримати українських аграріїв, збільшити надходження валютної виручки в Україну, стабілізувати світові ціни на продовольство та запобігти суттєвому погіршенню гуманітарної ситуації в державах, які знаходяться на межі голоду, зокрема Ефіопії, Сомалі, Афганістану.
За даними ООН, зерновим коридором з українських портів станом на 9 травня відправлено 29,9 млн тонн агропродукції до країн Африки, Азії та Європи, у тому числі кукурудзи — 15 млн тонн, пшениці — 8,2 млн тонн, соняшникової олії — 1,5 млн тонн.