У січні 2023 року через Босфор у рамках Ініціативи про безпечне транспортування зерна та продуктів харчування з українських портів у Чорному морі щодня проходить в середньому 2-3 завантажених судна, що в рази менше, ніж було у вересні-жовтні, коли проходило в середньому по 6 суден. Про це заявив міністр аграрної політики та продовольства Микола Сольський, повідомляє прес-служба Мінагропроду.
Якщо у вересні-жовтні середньомісячний пропуск через Босфор становив 6 суден, то в січні ці показники скоротилися вдвічі — до 2-3 суден на день. За суднами фіксуються штучні, надумані «порушення». Під цим лицемірством країна-агресор приховує єдину мету: завдати Україні не тільки воєнної поразки, але й економічної. Послабити фінансове становище також і наших міжнародних партнерів, а ще — спричинити міграційну кризу, що загострить вже наявні проблеми”, — розповів Сольський під час виступу на Конференції міністрів сільського господарства в Берліні у суботу, 21 січня.
Міністр нагадав, що навіть у складних умовах із початку повномасштабної війни Україна експортувала понад 40 млн тонн зернових, олійних та продуктів їх переробки і забезпечила їжею сотні мільйонів людей по всьому світу.
Він наголосив, що зараз Україна потребує підтримки міжнародної спільноти та системних рішень у питанні саботажу роботи зернового коридору з боку російської сторони. Він також назвав три глобальні стратегічні речі, без яких неможливий розвиток ані українського агроринку, ні світового.
Сольський зазначив, що найперше — це припинення війни шляхом реалізації української формули миру. Друге — це обмін сучасними технологіями вирощування. На думку міністра, країни нетто-експортери з розвиненими агротехнологіями могли б ділитися досвідом з країнами, що розвиваються. Це пришвидшить розвиток фермерства і сприятиме розв’язанню проблеми з голодом.
Третє — усунення будь-яких бар’єрів на ринку продовольства. Не має бути торговельних обмежень для виробників продукції, у тому числі продуктів переробки. У всіх має бути доступ до їжі”, — зауважив очільник Мінагропроду.
Він додав, що безбар’єрність торгівлі стосується й роботи зернового коридору, адже від його безперешкодної роботи прямо залежить продовольча безпека світу.
Росія умисно обмежує експорт українського продовольства. Об’єктивних причин для цього немає. Це частина їх гібридної війни”, — резюмував міністр.
З жовтня 2022 року українські порти вимушені працювати менше ніж на половину своєї потужності, а обсяги недопостачання зернових на світовий ринок оцінюються у 2-3 млн тонн щомісяця. При цьому у Босфорі в черзі на інспекцію стоять понад 100 суден. Середній час очікування — від 2 до 5 тижнів, в результаті трейдери і судновласники зазнають збитків понад $20 тис. за кожен день простою.
Станом на 19 січня в рамках зернової ініціативи порти Великої Одеси відправили 659 суден, які експортували 17,8 млн тонн українського продовольства до країн Африки, Азії та Європи.
Наприкінці липня представники України, Туреччини та ООН підписали у Стамбулі Ініціативу щодо безпечного транспортування зерна та продуктів харчування з українських портів, яка покликана частково розблокувати українські морські порти Одеса, Чорноморськ і «Південний» для експорту зерна та добрив. Аналогічну угоду ООН та Туреччина підписали з Росією. Перше завантажене судно в рамках Ініціативи вийшло з Одеського порту 1 серпня.
На зустрічі у Стамбулі у листопаді погоджено продовження дії Ініціативи з безпечного транспортування агропродукції через Чорне море під егідою ООН ще на 120 днів — до середини березня 2023 року.
«Зернова ініціатива» дозволила розблокувати порти Великої Одеси, які до війни на 80% були воротами для агроекспорту, підтримати українських аграріїв, збільшити надходження валютної виручки в Україну, стабілізувати світові ціни на продовольство та запобігти суттєвому погіршенню гуманітарної ситуації в державах, які знаходяться на межі голоду, зокрема Ефіопії, Сомалі, Афганістану.