Зерновий коридор: СКЦ оглядає учетверо менше суден за потребу — АМПУ


Через блокування представниками Росії роботи Спільного координаційного центру (СКЦ) у Стамбулі, інспектори встигають оглянути лише чверть від необхідної кількості суден, що ідуть у рамках Ініціативи про безпечне транспортування зерна та продуктів харчування з українських портів у Чорному морі, і це призводить до їх накопичення у Босфорі. Про це заявив заступник голови ДП «Адміністрація морських портів України» (АМПУ) Дмитро Барінов, повідомляє прес-служба АМПУ.

Через блокування з боку Росії роботи СКЦ, станом на 31 січня 118 суден очікують на проведення інспекції в територіальних водах Туреччини (96 на вхід в порти під завантаження, 22 — на вихід, з агропродукцією). За минулий тиждень відбулось лише 20 інспекцій, при мінімально необхідних — 84″, — сказав Барінов під час експертної дискусії «Умови успіху «Шляхів солідарності» у вівторок, 31 січня.

За даними АМПУ, за час дії зернового коридору з портів Великої Одеси вийшло 689 суден, які експортували 19,1 млн тонн українського продовольства до країн Африки, Азії та Європи.

За умови стабільного функціонування зернового коридору цей показник мав би становити понад 28 млн тон”, — зауважив Барінов.

Упродовж січня кількість виходів суден із українських портів трималася на одному із найнижчих показників за всі місяці існування «зернової ініціативи» — в середньому по 2-3 судна на день.

З жовтня 2022 року українські порти вимушені працювати менше ніж на половину своєї потужності, а обсяги недопостачання зернових на світовий ринок оцінюються у 2-3 млн тонн щомісяця. При цьому у Босфорі в черзі на інспекцію через саботаж представників Росії в СКЦ стоять понад 100 суден. Середній час очікування — від 2 до 5 тижнів, в результаті трейдери і судновласники зазнають збитків понад $20 тис. за кожен день простою.

Наприкінці липня 2022 року представники України, Туреччини та ООН підписали у Стамбулі Ініціативу щодо безпечного транспортування зерна та продуктів харчування з українських портів, яка покликана частково розблокувати українські морські порти Одеса, Чорноморськ і «Південний» для експорту зерна та добрив. Аналогічну угоду ООН та Туреччина підписали з Росією. Перше завантажене судно в рамках Ініціативи вийшло з Одеського порту 1 серпня.

На зустрічі у Стамбулі у листопаді погоджено продовження дії Ініціативи з безпечного транспортування агропродукції через Чорне море під егідою ООН ще на 120 днів — до середини березня 2023 року.

«Зернова ініціатива» дозволила розблокувати порти Великої Одеси, які до війни на 80% були воротами для агроекспорту, підтримати українських аграріїв, збільшити надходження валютної виручки в Україну, стабілізувати світові ціни на продовольство та запобігти суттєвому погіршенню гуманітарної ситуації в державах, які знаходяться на межі голоду, зокрема Ефіопії, Сомалі, Афганістану.