Морський транспорт забезпечив 54% експорту у 2022 році


Морські порти України у 2022 році у надзвичайно важких військових умовах перевантажили понад 59 млн тонн вантажів. Про це повідомила прес-служба ДП «Адміністрація морських портів України» (АМПУ).

Зокрема, перевалка експортних вантажів у 2022 році становила 47,8 млн тонн, імпортних — 6,2 млн тонн.

Морський транспорт торік забезпечив 54% експорту країни”, — наголосили в АМПУ.

Лідерами за номенклатурою вантажів є зернові, яких оброблено 28,8 млн тонн, та наливні — 4,8 млн тонн.

Інфографіка: uspa.gov.ua

Як зазначив в.о. голови АМПУ Олексій Востріков, 2022 рік повинен був стати роком розбудови портової інфраструктури, і його початок для галузі був дуже потужним. Але дата 24 лютого докорінно змінила плани, і минулий рік став роком боротьби. Одним із головних завдань команди АМПУ в умовах блокування роботи більшості українських портів було розвинення транспортної логістики Дунайського регіону.

В найкоротші терміни, за дорученням профільного міністерства, фахівцями ДП «АМПУ» було проведено низку комплексніх заходів технічного та технологічного характеру. Ми зробили акцент на розвиток державно-приватного партнерства та на максимальну дерегуляцію бізнесу. Саме завдяки цим комплексним діям, нам вдалось забезпечити безперебійне функціонування портів Дунайського регіону”, — наголосив Востріков.

Як результат, порти на Дунаї показали найкращі результати роботи за всі роки незалежності України. Ренійський порт у 6,5 разу перевищив показники за обсягами вантажопереробки порівняно з попереднім роком — до 6,82 млн тонн, Ізмаїльський порт — удвічі, до 8,82 млн тонн, порт «Усть-Дунайськ» — в 12,2 разу, до 785 тис. тонн.

Вперше за багато років завдяки експлуатаційним роботам з днопоглиблення біля глибоководних причалів портів Ізмаїл та Рені вдалося досягти паспортних показників. Це є суттєвим стимулом для розвитку судноплавства на річці Дунай у південному регіоні нашої країни. Днопоглиблювальні роботи виконувались власними силами при безпосередній участі філії «Днопоглиблювальний флот» ДП «АМПУ».

Попри те, що дунайські порти залучили майже усі наявні потужності для перевалки вантажів, потенціал для подальшого розвитку у 2023 році є. Це — модернізація портової інфраструктури, будівництво нових терміналів, продовження робіт з днопоглиблення та залучення інвестицій”, — додав Востріков.

Безумовним досягненням 2022 року стало підписання та пролонгація до 18 березня 2023 року Ініціативи про безпечне транспортування зерна та продуктів харчування з українських портів у Чорному морі, яка дозволила розблокувати порти Великої Одеси. 1 серпня 2022 року перше судно з українським продовольством вийшло з Одеського порту і взяло курс на порт Тріполі у Лівані. Завдяки нелюдським зусиллям аграріїв, перевізників та портовиків, всупереч обстрілам транспортної та критичної інфраструктури, всупереч перепонам, які створювали представники країни-агресора — за підсумками 2022 року 614 суден експортували понад 16 млн тонн агропродукції до 40 країн світу.

Звісно, цей показник міг би бути значно вищим, як би не протиправні дії Росії, яка всіма силами блокує ефективну роботу зернового коридору. Через затримку російською стороною суден у Босфорі, щомісяця Україна втрачає можливість експортувати понад 3 млн тонн зернової продукції, яку вкрай потребують нужденні країни Африки та Азії”, — наголосив Востріков.

порти України обробили 153,312 млн тонн вантажів.