Нардеп Тищенко намагається захопити майно держстивідора «Усть-Дунайський МТП» — розслідування


Запланована у січні приватизація майнового комплексу ДП «Морський торговельний порт (МТП) «Усть-Дунайськ» може відбуватися в інтересах стивідорної компанії, пов’язаної з депутатом Верховної Ради від фракції «Слуга народу» Миколою Тищенком. Про це ідеться в розслідуванні Delo.ua.

За словами генерального директора ДП «Усть-Дунайський МТП» Юрія Мартинюка, ТОВ «Зерновий термінальний комплекс «Кілія» (ЗТК), яке перевантажує вантажі Тищенка, використовуючи потужності держстивідора, відмовляється платити державі.

Усі інші стивідори платять, а він ні. Це політична корупція, я вважаю. Півтора року тому ЗТК рейдерським шляхом захопила наш склад, майно державного підприємства. Нічого нам не сплачує за зберігання вантажів. На сьогодні борг перевищує 2 млн грн. Усі інші оператори сплачують порту за використання державної інфраструктури $0,5 за тонну вантажу. Це дуже невисока ставка. В порту Ізмаїл стивідори сплачують $3 з тонни. ЗТК вирішила, що вони можуть сплачувати нашому порту лише $0,05, тобто 5 центів з тонни, заробляючи $18 на тонні зерна. Іншими словами, держава має дотувати надприбутки приватного стивідора”, — сказав Мартинюк.

За його словами, стивідорна компанія ЗТК не приховує зв’язку з Тищенком.

Ця компанія скрізь розповідає, від кого вони працюють, чиї вантажі вони обробляють. Прямим текстом тобі кажуть: ми працюємо від цієї людини, ти хоч розумієш, на кого ти рипаєшся?”, — розповів директор держпідприємства.

У 2022 році при комітеті Верховної Ради з питань транспорту та інфраструктури Тищенко створив власну робочу групу, яка займається «перевіркою морегосподарського комплексу». На початку листопада члени групи навідались в порт «Усть-Дунайськ». А вже 31 грудня Микола Тищенко у Facebook написав, що він «ініціював звільнення керівника порту Кілія за корупцію».

Мартинюк вважає, що це пов’язано з намаганням депутата повністю захопити порт та не сплачувати заборгованість перед державним підприємством.

Порту Кілія не існує, є порт «Усть-Дунайськ», у складі якого є портопункт Кілія. Те, що народний депутат цього не розуміє, свідчить про рівень обізнаності людини, яка сама себе призначила керівником групи з перевірки портів. Але суті це не міняє. Тищенко дійсно звернувся до Фонду державного майна з вимогою мене звільнити. У ФДМ є такий лист”, — зазначив він, додавши, що у своєму зверненні до ФДМ Тищенко не навів жодних аргументів.

Ніяких фактів. Лише його бажання. Фонд прислав мені запитання. На всі питання ми дали ґрунтовну відповідь. Поки що у Фонду більше питань немає”, — наголосив Мартинюк.

За інформацією Delo, минулого року «ревізор» приходив до багатьох керівників дунайських портів. Питання одне і те ж — «дайте спеціальні цінові умови для моїх постачальників». Спеціальні — тобто у 2-3 рази нижче ринкових. Директорів запевняли, нібито «питання погоджено» з профільним міністерством, чого насправді не було.

Як зазначається у розслідуванні, нардеп Микола Тищенко постійно щось перевіряє. 2021 року він створив і очолив міжфракційне об’єднання «Українська залізниця» та оцінював вагони «Укрзалізниці». Минулого року взявся за лісову галузь, створив тимчасову слідчу комісію і тепер «гастролює» по лісгоспах Закарпаття.

Наприкінці грудня ФДМ виставив на приватизацію єдиний майновий комплекс ДП «Морський торговельний порт (МТП) «Усть-Дунайськ». Приватизаційний аукціон повинен відбутися 17 січня 2023 року на «Prozorro.Продажі». Стартова ціна актива — 60 млн грн.

Майно «Усть-Дунайського МТП» складається з трьох активів: порту у місті Вилкове Одеської області, портопункту Кілія в однойменному місті і бази обслуговування спеціальних суден ліхтеровозів на острові Шабаш. Безпосередньо вантажно-розвантажувальні роботи проводяться в портопункті Кілія, який розташований на 54 км річки Дунай. Паспортні глибини біля причалу — 3 метри, фактичні — 1,5 метра. До порту «Уксть-Дунайськ» веде автомобільна дорога через місто, яка була відремонтована в 2019 році. Відстань до найближчої залізничної станції — 74 км (селище Дзінілор).

До повномасштабного російського вторгнення Кабінет міністрів планував приватизацію державних стивідорних компаній, які працюють у трьох малих морських портах України. Зокрема, конкурс на приватизацію ДП «Усть-Дунайський морський торговельний порт» планувалося оголосити у першому кварталі 2022 року.