Україна має план «Б» на випадок остаточного припинення роботи Ініціативи щодо безпечного транспортування зерна та продуктів харчування з портів Чорному морі. Про це заявив міністр аграрної політики та продовольства Микола Сольський, повідомляє «Ліга.Бізнес».
З кінця минулого тижня представники Росії в Спільному координаційному центрі (СКЦ) у Стамбулі блокували будь-які перевірки суден, що намагаються пройти зерновим коридором.
Зараз він юридично ніби працює, а фактично Росія намагається блокувати будь-який прохід суден. Там робота паралізована на 90% від того, що могло би бути і що там відбувалось декілька місяців чи пів року назад”, — сказав міністр.
З 18 травня Росія взагалі погрожує вийти з угоди. Сольський сказав, що Україна готова до такого сценарію, але розраховує його все-таки уникнути.
Завжди є план «Б». У цій ситуації він також є, але давайте зараз сконцентруємося на плані «А». Подивимося, які будуть результати”, — сказав міністр.
За словами Сольського, перспективи зернового коридору стануть очевидними протягом кількох найближчих тижнів.
У липні навіть за найгіршого сценарію залишки для вивезення з минулого сезону будуть невеликі. Паралельно проводиться багато роботи, є декілька сценаріїв, які будуть залучені у випадку найгірших ситуацій. Уряд не залишить ситуацію напризволяще, будемо реагувати”, — сказав міністр.
10-11 травня Туреччина, РФ, Україна та ООН проведуть переговори щодо «зернової угоди». До програми переговорів включено багатосторонні та двосторонні зустрічі.
Росія погрожує вийти із зернової ініціативи з 18 травня — на половині стандартного чотиримісячного терміну дії угоди — якщо не будуть виконані її вимоги. У квітні та з початку травня її представники у СКЦ неодноразово створювали перешкоди для реєстрації суден у зерновій ініціативі та відмовилися працювати за планами українських портів. Це скоротило включення нових суден у зерновий коридор.
17 березня було погоджено продовження дії Ініціативи з безпечного транспортування агропродукції через Чорне море під егідою ООН ще на 120 днів — до середини липня 2023 року. Водночас, російська сторона наполягає, що з її боку угоду продовжено лише на 60 днів.
Наприкінці липня представники України, Туреччини та ООН підписали у Стамбулі Ініціативу щодо безпечного транспортування зерна та продуктів харчування з українських портів, яка покликана частково розблокувати українські морські порти Одеса, Чорноморськ і «Південний» для експорту зерна та добрив. Аналогічну угоду ООН та Туреччина підписали з Росією. Перше завантажене судно в рамках Ініціативи вийшло з Одеського порту 1 серпня.
«Зернова ініціатива» дозволила розблокувати порти Великої Одеси, які до війни на 80% були воротами для агроекспорту, підтримати українських аграріїв, збільшити надходження валютної виручки в Україну, стабілізувати світові ціни на продовольство та запобігти суттєвому погіршенню гуманітарної ситуації в державах, які знаходяться на межі голоду, зокрема Ефіопії, Сомалі, Афганістану.
За даними ООН, зерновим коридором з українських портів станом на 9 травня відправлено 29,9 млн тонн агропродукції до країн Африки, Азії та Європи, у тому числі кукурудзи — 15 млн тонн, пшениці — 8,2 млн тонн, соняшникової олії — 1,5 млн тонн.