Україна не висуває жодних додаткових умов задля продовження Чорноморської зернової ініціативи і прагне її розширення, а штучні затримки з інспекцією суден біля Босфору відбуваються виключно через дії Росії. Про це заявив міністр закордонних справ Дмитро Кулеба.
Україна дотримується своїх зобов’язань у рамках зернової угоди. Ми хочемо, щоб вона продовжувала працювати й розширювалася. Ми хочемо, щоби увесь наш зерновий експорт міг доїхати до закордонних споживачів якнайшвидше. Ми зацікавлені у тому, щоб українське збіжжя сприяло збереженню продовольчої безпеки, зокрема в країнах Африки, Близького Сходу, Азії”, — сказав Кулеба у відеозверненні, оприлюдненому у Twitter.
Він поінформував, що з моменту започаткування ініціативи в липні, станом на кінець минулого тижня з українських портів експортовано вже понад 8,5 тонн зерна, 386 судна зайшли в порти, 379 вже вирушили до іноземних споживачів з вантажем. Міністр зазначив, що дві третини збіжжя вирушили на африканські та азійські ринки, третина — до Європи.
Росія бреше, заявляючи, що більша частина українського експорту зерна потрапляє до Європи. Ми попереджали, що, роблячи такі неправдиві заяви, Росія намагається зірвати зернову ініціативу. І саме це вони зараз роблять. Від російських дипломатів лунають нові вимоги й умови для того, щоб ініціатива продовжила функціонувати. Росія погрожує вийти з угоди задля отримання деяких політичних переваг. Вони готові відновити «голодні ігри» зі світом і їм байдуже, що це становить загрозу для тисяч родин в Азії, на Близькому Сході, в Африці. Я хочу нагадати всім, що Україна не висуває жодних додаткових умов”, — наголосив міністр.
На початку жовтня Росія надіслала генеральному секретарю ООН Антоніу Гутеррешу перелік вимог і заявила, що може вийти з угоди про зерновий коридор, якщо вони не будуть виконані.
З 14 жовтня російські інспектори Стамбульського спільного координаційного центру значно подовжили перевірку суден, які прямують до портів України для завантаження зерном або вже завантажені та прямують до кінцевого пункту призначення. В результаті понад 165 суден застрягли в черзі біля протоки Босфор, і ця кількість продовжує зростати щодня.
За інформацією Міністерства інфраструктури, через те, що Росія штучно затримує інспекцію суден в Босфорі, українські порти останніми днями змушені працювати лише на 25-30% своїх можливостей.
Станом на 25 жовтня в рамках зернової ініціативи морські порти Одеса, Чорноморськ та «Південний» відправили 390 суден, обсяг відвантаження агропродукції склав 8,9 млн тонн.
Наприкінці липня представники України, Туреччини та ООН підписали у Стамбулі Ініціативу щодо безпечного транспортування зерна та продуктів харчування з українських портів, яка покликана частково розблокувати українські морські порти Одеса, Чорноморськ і «Південний» для експорту зерна та добрив. Аналогічну угоду ООН та Туреччина підписали з Росією. Угоди діятимуть протягом трьох місяців із можливістю продовження.
Перше завантажене судно в рамках Ініціативи вийшло з Одеського порту 1 серпня. Перше судно під завантаження зайшло до порту Чорноморськ 7 серпня і залишило порт 13 серпня.